Bedriften har produsert gravstein helt siden 1937, selv om den offisielt ble stiftet først i 1948 av Asbjørn Strand og Peder Strand. Etter hvert startet Peder for seg selv på Vågstranda, og i dag er det brødrene Egil og Arild Strand som er eierne, med Egil som daglig leder og Arild som produksjonssjef. Som en av få bedrifter i bransjen benytter de seg ikke av et agentnett, men satser på direkte markedsføring mot kundene. I tillegg er de med i et samarbeid om et utsalg i Ålesund sammen med tre andre steinbedrifter fra Eide.

Bilde nr. 2 i artikkelen. Se bildetekst Rigmor Strand tar imot mange av henvendelsene fra kundene, som da ofte først har orientert seg på hjemmesida til bedriften.

Med forholdsvis få ansatte er dette en bedrift som fokuserer på kostnad og å tilpasse seg i markedet. I en liten bedrift kan også de ansatte bli med på alle produksjonsprosessene og få en mer variert arbeidsdag. Det er en stabil arbeidsstokk ved bedriften. Den siste tilsatte er Asbjørn Strand, som er sønn til Rigmor og Egil, og er interessert i å føre bedriften videre når den tid kommer. Han har fagbrev som tømrer, men er selvsagt også vokst opp i denne bedriften og kjenner steinbransjen.

Bilde nr. 3 i artikkelen. Se bildetekst Både i bedriften og på nettet får man et greit oversyn over ulike modeller av gravmonumenter man kan velge i.

Arild Strand har hatt hele sitt yrkesliv i bedriften, og er naturlig nok leder for produksjonen. Egil Strand kom inn som daglig leder i bedriften i 1980, og hadde da bakgrunn fra Posten og fra bank.
En annen viktig brikke i bedriften er Rigmor Bredeli Strand, som er den første kundene møter når de tar kontakt med bedriften. Hun begynte her i 1985.
Direkte markedsføring er forholdsvis uproblematisk, mener Egil og Rigmor. Potensielle kunder får tilsendt et brev med brosjyrer 14 dager etter begravelsen.

Bilde nr. 4 i artikkelen. Se bildetekst Lyse og romslige produksjonslokaler og få ansatte gir en variert arbeidsdag for de som arbeider her.

En fordel for bedriften er også den økte bruken av nettet. Folk er også vant til å bestille via internett og mange har også orientert seg på hjemmesiden deres. Telefonisk kontakt blir det oftest likevel, men folk har da ofte klare formeninger om hva de ønsker.

Bilde nr. 5 i artikkelen. Se bildetekst Arild (t.v) og Egil Strand eier bedriften sammen og satser på en effektiv produksjon og ingen mellomledd til kjøper.

Bedriften satser altså på å gjøre alt selv fra salg via produksjon til montering. De har egne biler av forskjellig størrelse, og i hovedsak foregår utkjøring fra våren til ut på høsten. Råmaterialene og utstyr til produksjonen blir for det meste kjøpt inn gjennom det felles samarbeidsselskapet Norstein.

Bilde nr. 6 i artikkelen. Se bildetekst Utviklingen har vært enorm i strandlinja på Eide siden det første bildet ble tatt på 60–tallet og det andre på 80–tallet.