Det er Nestlé som produserer isen som blir solgt gjennom Hjem-is, og matvaregiganten borger selvsagt for god og trygg kvalitet. Produktspekteret omfatter et stort utvalg, deriblant også en svært så populær kransekake. Produktene fås i mange varianter, og man finner is uten sukker og også laktosefri om man vil. Kransekakene kan man også få glutenfri.

- Det er klart at det er viktig å ha god og jevn kvalitet, og Nestlé kjører blindtester og kvier seg ikke for å kaste store kvanta om noe ikke skulle være perfekt. Like viktig er det at vi greier å holde rutene våre og dukker opp når folk forventer det. Det med samme tidspunkt hver gang har alt å si, og også at vi møter kundene med et smil, er opplagte og snakker så folk forstår, sier Per Kristian Løvli.

Som mange har vi lurt på hvordan disse isbilene får det til å fungere, og Per Kristian deler gjerne erfaringene med oss. Mange spiser mye is, forteller han, slik at det gjerne kan omsettes for et par tusen til en kunde når bilen dukker opp hver 14. dag. Ny teknologi er tatt i bruk, og man kan få sms varsling om når bilen nærmer seg eller sjekke på nettet. Man kan også bli medlem og sanke bonuspoeng ved kjøp. På veggen i kontorlokalene på Bremsnes henger også oversikter over salg landet rundt. Det er en statistikk som Averøyavdelingen åpenbart topper rett som det er.
- Vi har Norges beste is og kransekaker som blir bedre jo flere ganger man fryser den ned, sier han om den saken. Dessuten er det slik at med stort sett samme temperatur hele året, betyr det at issalget i vårt område ikke varierer noe særlig. Det kan være like bra i november som i juli.

Vi tror for vår del at man gjerne må være en god selger og en folkelig person for å mestre dette arbeidet. Per Kristian er nok en slik. Han har vært musiker i 30 år og er vokalist og gitarist i det store countrybandet The Eagle Heart Band der Heidi Hauge ofte er med. Dessuten må man vel være glad i å kjøre bil. Det blir tilbakelagt mange mil i løpet av et år, og arbeidsdagene blir gjerne på 12 til 14 timer. Familien kommer opprinnelig fra Trondheim, men flyttet til Sveggen og trives som averøyinger. Kona tar også et tak når det trengs, men arbeider ellers på sykehjemmet i kommunen.

Bilde nr. 2 i artikkelen. Se bildetekst Bilene er stasjonert på Bremsnes, og hit må sjåførene komme for å hente dem når de skal ut på sine runder. Sjåførene rekrutteres lokalt og fra nabokommunene, og sjefen selv kjører nok like mye som noen andre.

Bilde nr. 3 i artikkelen. Se bildetekst Ann Mari Løvli er driftsleder og tar kontorarbeidet og ansvaret for lager, oppfølging av personell og kontakten med de andre avdelingene og papirarbeid. Oppfølging av utplasserte Hjem-is kiosker, deriblant en på Prikken, hører også med.

Bilde nr. 4 i artikkelen. Se bildetekst Kim André er yngstemann i bedriften og læring fremdeles, men kjenner rutene og er ofte med nye sjåfører rundt. Her foran iskartet som stadig får flere sunne sukker- og laktosefrie varianter.